Frustrationen är STOR!!

Igår var jag och Isa och vallade hos Annika och det gick riktigt dåligt!! =(
Annika har till skillnad från oss ganska springiga får och det var något som vi verkligen behöver träna på. Isa lyssnade inte alls! Varken på lägganden eller flank-kommandon, suck!!! Hon tyckte det var skithäftligt med får som faktiskt springer och stängde av öronen helt.

Så som vi har jobbat med våra lägganden och nu vägrade hon i princip att lägga sig alls. Så himla frustrerande!!! I början av passet höll jag mig lugn och försökte vara konsekvent och verkligen trycka på att hon skulle lägga sig. Men efter 10 ordentliga tillsägningar utan minsta resultat i nästa skede så blev frustrationen överhängande. Jag blev måttligt irriterad vilket resulterar i att min kära lilla border collie lyssnar ännu mindre.
Det slutade med att jag fick ta på henne lina och bara försöka träna läggande genom att gå rakt mot djuren och lägga henne genom att använda linan. Hon lade sig knappt då heller och efter ha att fått igenom ett fåtal hyfsade lägganden så bröt vi för dagen.

Så himla trist att man går så långt tillbaka i träningen. Tanken på att göra VP i höst har jag numera förkastat och vi får sikta på att klara det nästa år istället. Känns jätte tråkigt efter allt det jobb vi lagt ner i sommar, men jag får acceptera att varken jag eller Isa är mogna för ett VP som det ser ut nu =( (Är väl troligen mest mig det hänger på)

På lördag ska vi iaf åka och träna för Susanna och sen blir en sväng till Karin veckan efter. Jag behöver verkligen ny inspiration och hjälp med fortsatt träning.

Kommentarer
Postat av: JohannaMoaManne

Fy va trist gumman... har du inte möjlighet att träna på de här fåren lite mer då? Det är bara att bita ihop och komma igen! Hon kan ju, och det är ju tack vare dig! kram

2009-09-14 @ 13:59:08
Postat av: Frida & Victor

Igen så liiika, har i alla stunder med Victor i fårhagen tränat som en idiot på stoppen. Men tyvärr utan resultat =( Hoppas att det släpper för er snart även om det inte har gjort det för oss. Alla instruktörer tror att jag har varit okonsekvent eller för mesig, men så inte fallet och inget tycks fungera på gossen.



Hans nya belöning i freestyle är frisbee och han älskar den. Han blir stort sett lika glad i den som fåren. Ungefär samma känlsa kan jag plocka fram i honom. Så kanske är det värt att testa det med Isa med som en belöning på det hon redan kan men ska prestera i en miljö med störning.



Kram Frida & busen Victor =)

2009-09-14 @ 17:36:57
URL: http://www.freestylehund.se
Postat av: Anne

Deppa inte nu Frida! Du är ju jätteduktig och Isa är ju inte precis den lättaste 4 benta lilla tjejen alla gånger. Kör på nu tjejer! kram Anne

2009-09-15 @ 19:06:53
URL: http://www.nelsonochmallis.se
Postat av: Josefin

Tråkigt med bakslag men jag är säker på att de föregående har rätt i att du är duktig så ni lyckas säkert bra med springinga får så småningom också! Vi hejjar på er!

2009-09-15 @ 21:24:42
URL: http://www.nifesoj.se
Postat av: eva marie

Förstår PRECIS vad du menar - men vi får bita ihop och fortsätta jobba! :D

2009-09-17 @ 07:39:41
URL: http://propiraya.wordpress.com
Postat av: Frida

Tack alla för era snälla ord!

Dom gör nytta ska ni veta =)

2009-09-17 @ 09:46:23
Postat av: Susanna

Jag är helt övertygad om att det här kommer att lösa sig, vi ses på lördagen! Kram Susanna

2009-09-17 @ 10:17:42
URL: http://krissebygard.se
Postat av: Malin

KRAM!

2009-09-17 @ 12:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0