Vallning igen

Min fina Isa =)

Ja, vallar är det enda vi gör om någon undrar varför det är det enda jag skriver om =P
Igår vallade vi tillsammans med Hedvig och Bea ute i Ullstämma på "våra" får.  Mycket trevligt att ha sällskap ute i hagen och trots regnet blev det riktigt bra träning!

Jag körde Isa 3 pass om ca 10-15 minuter och däremellan fick hon ligga och vila i bilen medan Hedvig och Bea körde sina hundar.
Jag fokuserade på att lära in höger/vänster genom att ställa mig lite ur balans för att hon skulle få tänka lite, och inte visa något med kroppen vilket håll jag vill att hon ska gå. Det går bättre och bättre och jobbar vi hårt på detta ett tag så sitter de snart!



Full fokus på fåren =)


Sen jobbade jag vidare med att försöka få in ett "stå" som stopp. Alltså att hon inte lägger sig ner när hon ska stanna utan att hon stannar i stående ställning istället. Det är svårt att få till de men jag jobbar med henne i lina så att jag kan stanna henne med den om det behövs (och det gör de =P )

Sista passet körde jag inne i fållan och jobbade med närarbete. Hon hade fin attityd och jag är riktigt nöjd med det passet. Vi jobbade även här med höger/vänster och att hon verkligen skulle hålla ut från fåren. Sen avslutade vi med att hon fick ta ut fåren ur fållan och sen själv springa ut och samla ihop dom. Det är ju så som man avslutar VP:t (Vallhundsprovet) så det behöver vi också träna mycket på.

Jag tänker satsa på att köra ett VP i september så nu är det hårdkörning som gäller i sommar. Det känns inte alls omöjligt om vi tränar på bra och det känns skönt att ha ett mål att jobba mot.


Fin attityd runt fåren (och skaplig steglängd =P )


I eftermiddag väntar nästa pass =)
(alla fina kort är tagna av Hedvig, tack!! )

Kommentarer
Postat av: Sara

Sen kommer Vila på tränigsläger för dig oxå :D

Hihi, vad duktiga ni är vännen.. kommer bli så himla bra det där...

hoppas du hade skoj igår..

kram

2009-07-12 @ 18:21:15
Postat av: Malin

Hej Hej!

Ni glömmer väl inte att låta fåren vila oxå? ;)



Vilka härliga bilder, ser kanonfint ut ju!!!



Snart ses vi, ska bli så kul! Synd att jag inte får träffa den lilla riktigt än...



Ha det så bra så ses vi på lördag! =)



Kram Kram

2009-07-13 @ 18:09:15
Postat av: Hanna och Kakan

Tja bruden!



Va duktiga ni är, å bäst av allt, va skoj ni verkar ha i vallningen =)..



Jag har inte lånat någon bok av dig, du vet, jag snodde ju bara tillbaka min inkallningsbok =)..

Däremot kanske man vill låna vallboken i framtiden, så hitta den gärna =0)...



Hon är läcker på bild den där lilla Isa =)..



Vi är nöjda med lilla kursen, el rättare sagt jag. Det e så många bra tips som min lilla hjärna ska få till, sen blir de nog kanon =)..



KRAM

2009-07-13 @ 18:19:44
Postat av: Susanna o Co

Vad kul att det går så bra med vallningen! Verkligen roligt att se alla framsteg ni har gjort!

2009-07-22 @ 15:07:23
URL: http://krissebygard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0