Liten uppdatering



Nu var det längesen jag uppdaterade här och det beror bla på att jag varit tveksam i hur jag ska göra med min lilla Isa.  Jag har velat fram och tillbaka gång på gång och det har bara snurrat runt i huvudet. Å ena sidan så älskar hon att valla och har verkligen anlag för det, men haken är ju att jag inte har några djur och det gör att hon tar ut sitt behov av att valla på andra saker (läs: bilar/duvor/andra hundar) istället. Om hon fick valla regelbundet ngr dagar i veckan skulle detta med största sannolikhet försvinna.

Å andra sidan så har hon blivit så mycket bättre i vardagen och går oftast fint i koppel nu och för det mesta lös på prommenader när tillfälle ges. Och en stor del är såklart att jag ÄLSKAR denna lilla border collie. Men när det gäller träningen så går de tungt.... Hon är oftast så otroligt svår att belöna och vill varken jobba för godis (grishjärta), leksaker (kamp/boll) eller social belöning. Känns som att jag har testat de mesta men jag hittar inget hon verkligen är beredd att jobba lite för.

Dessa tankar snurrar i mitt huvud dagligen och det går verkligen upp och ner. Ibland känns det som att jag borde vara mer osjälvisk och omplacera henne till en gård där hon får valla varje dag och slippa undan läskiga ljud (höga ljud i allmänhet) och nästan dagliga bilfärder som tillhör mitt liv just nu.  Men ibland ser jag potential i henne att kunna utvecklas till den hund jag längtar efter.....

Och det är just dessa ljusglimtar jag nu tagit fasta på och hoppas kunna utveckla. Jag tänker fortsätta att jobba med henne över somaren och hoppas att det så småningom ger resultat, och sen får jag ta ställning till hur vår framtid ska se ut..


Slutpratat om tråkiga saker och en uppdatering av vad vi har haft för oss:

  • Vi har varit och vallat hos Karin Söderberg igen och Isa älskar de såklart. Hon busade lite denna gång men var lös med fåren och skötte sig överlag väldigt bra. Som Karin sa så skulle vi böhöva valla några dagar i rad för att komma någonstans för nu blir de ju bara sporadiskt tyvärr. Någon som har en liten gård med får där vi kan flytta in =P
  • Sen har vi även vallat ankor och Isa gick mycket bättre på ankorna än förra gången. Inte många framrusningar och riktigt snygga igångsättningar =) Det vi verkligen skulle behöva träna på är ett bra stopp!!
  • Vi har även tränat lite lydnad, men det är SVÅRT. Så fort vi tränar ute så är hon inte direkt intresserad av att träna och det har bara fått bli korta lekstunder för att försöka få upp ett intresse och ett sug på att vilja ha mer. Men senast idag så körde vi ett  pass inne och då gick hon faktiskt riktigt bra =) Såna ljusglimtar lever man länge på =)
  • Sen har vi också avverkat vår första riktiga agilityträning =) Det blev i ridhuset tillsammans med ett gäng andra agilityutövare. Att träna samtigt som de andra var inte att tänka på då Isa blir helt galen när andra hundar springer.Men de andra var snälla och höll sina hundar stilla när jag skulle köra och isa var laddad som en kanon. Aldrig sett henne så förut! =) Kampade som en terrier (morrade t.o.m.) och var helt galen!! Hon flög fram över hinder och genom tunnlar i full fart och var en fröjd att köra med, min duktiga duktiga lilla Isa!! Så ett sätt att tagga henne är med andra ord att låta henne se andra hundar springa, ska försöka överföra detta till annan träning o se om de funkar!

Det blev ett låååångt inlägg idag, en eloge till er som kommit ända hit =)
Bilderna i inlägget är från dagens prommenaden ute i Tinnerö! (24 mars och snö!)
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag ger mig inte, du vet att vi TROR på er......

OCh snart kommer vi till er, ska bli så himla skoj... FÖr nu vågar vi chansa på att vi kommer va :D

många kramar från oss galningar ;)

2009-03-24 @ 22:25:19
URL: http://sarasvovvar.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Vad skönt att du har fattat ett beslut äntligen! Nu behöver du inte vela längre utan kan fokusera på att göra Isa till den hunden du har längtat efter. Jag predikar alltid på mina kurser att det är bättre att ha en dålig plan en ingen alls, på så sätt når man ändå målet även om det tar längre tid. Att vela runt ger ingenting. Lite så har det ju ändå varit för dig senaste tidien. Nu är det bara att köra på, du fixar det!!!! :D



Vad det gäller muschen så köper man den av FODAX bilen. Beställning måste göras i förväg på hemsidan. Oj, vad mycket text det blev. Men långa inlägg kräver långa svar... :P

2009-03-25 @ 09:09:02
Postat av: Heléne

Bra beslut! Ge det hela fram till vintern och gör sedan en ny utvärdering. Jag tror också på er.

Vi kommer ta hit Maria Hagström i september för en två-dagars kurs i tävl lydn. Är du sugen på att vara med?

Kram på er!

2009-03-28 @ 18:01:11
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Jeanette

Hej, hittade hit på lite omvägar. Trevlig blogg. Roligt att hon gillar agility. Det är kanske det ni ska satsa på.Lycka till med träningen. Energikramar ifrån oss:-)

2009-03-30 @ 07:58:07
URL: http://www.starsweepers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0