Vallning igen! =)

Nu är äntligen våra 11 får på plats i hagen och nu är det vallning varje dag som gäller. Jag åker dit varje dag innan jobbet och idag var jag där kl 6! Visste inte att det regnat i natt så när jag klev ut i hagen och det höga gäset så blev jag pissevåt!
Men men, vad gör det när man vet att det snart kommer vara stekande sol =) Vi började med lite fösning så gott det gick på stigen som går genom hagen och sen tränade vi lite flanker där gräset är någorlunda nertrampat. Trots att Isa har lite svårt att se fåren ibland pga av det höga gräset så skötte hon sig kanon idag =) =)

Till och med när hon var på motsatt sida fåren i förhållande till mig och ett lamm plötsligt studsade iväg åt sidan så höll hon sig kall och stannade snällt på mitt kommando! Lammet hoppade tillbaka igen och vi kunde fortsätta frammåt. Om det hade varit för någon månad sen så hade hon troligen tagit till tänderna i en sån situation.

Isa gör verkligen framsteg och det är sååå nyttigt för oss att nu ha egna får att valla på. Då får man lösa allt själv istället för att någon annan hjälper till, vilket leder till att hon måste lyssna, annars sticker fåren. Hon jobbade även lugnt i närarbetet och väntade tålmodigt ut en tacka som vände sig upp mot henne för att sedan lugnt trycka henne framåt igen. Duktig Isa =)

I onsdags var vi på clinic hos Östergötlands vk där Michael Sandström denna gång i höll i träningen och temat var unghundsträning! Detta passade ju oss perfekt och vi fick gå ett pass för Michael. Först poängterade han hur viktigt det är att hunden är sammarbetsvillig och följer sin förare INNAN man går in till fåren, mao på vägen dit. Sen tränade vi inne i fållan och Isa visade fin attityd från början =) Hon flankade fint åt båda höll och kunde gå runt djuren i ett lugnt tempo.
Jag fick många nyttiga tips inför fortsatt träning och jag tycker Michael Sandström var en bra instruktör och det kanske blir någon kurs för honom framöver!


Nu bär det snart av till hagen för att försöka slå av lite gräs med en trimmer. Igår när jag skulle försöka så fick jag inte igång trimmern och arg som ett bi fick jag åka tillbaka med den. Men när sen ägaren provade den idag så var det inget problem, vilket alltså betyder att jag är värdelös på att starta trimmer, suck! Men idag ska jag få hjälp med att få igång den så håll tummarna för att allt går bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0