Spännande besökare på jobbet!

Jag jobbar just nu ute i eklandskapet i bla Bjärka Säby och inventerar skalbaggar som de flesta utav er vet. Vi har satt upp massor av fällor för att locka till oss två typer att sällsynta skalbaggar ( mulmknäppare och läderbagge). Jätte skönt att jobba ute och att kunna ha Isa med mig hela dagarna =) Blir dock ganska varmt nu på dagarna när man springer runt i alla hagar. Men man ska inte klaga! Det är ju den underbara sommaren som äntligen kommit!


Isa spanar uppifrån en stenmur i en av hagarna.



Fortfarande lite dimmigt tidigt på morgonen, men....




... vid 7 började dimman lätta.

Det är härligt att vara ute så tidigt i markerna för man får se sådant som man annars inte brukar se. Idag stötte vi tex på en flock med dovhjortar ute i en av hagarna =) Hjorten visade upp sina stora fina horn och de stod ett helt gäng tätt tillsammans och tittade på oss. Tyvärr han jag inte få upp kameran förrän dom var borta.

Men det mest spännande som hände idag var när jag kikade ner i en av fällorna, och där låg inte någon skalbagge utan en livs levande fladdermus!!! Den stackarn hade av en slump ramlat ner i fällan och kunde inte ta sig ut. Jag hällde försiktigt ut den på en sten och man såg hur snabbt den andades av stressen. Men efter en liten stund så vecklade den ut sina fina vingar och flög iväg =) Häftligt att få se en vild liten fladdermus på så nära håll =)


Lite suddigt men här har ni bildbeviset =)


Blir spännande att se vad jag hittar i fällan nästa gång....



Kommentarer
Postat av: sara

vi är inte nååååååå avundsjuka på er som kan valla när ni vill typ.... :P

Cool "batman" faktiskt... Fulsöt...

Här är varmt men inte riktigt lika soligt som tidigare dagar, så jag å Ajax ska åka in till stan och Heden och kolla på lite handboll en snabbis.. Tror det kommer en åskskur snart så det är nog bäst att stänga av datorn..

kram på dig vännen

2009-07-03 @ 12:39:59
URL: http://sarasvovvar.blogg.se/
Postat av: Lise-Lotte

Oj, visste inte att läderbaggar är ovanliga. Vi hittade sådana i lekparken för ett tag sen och det kryllade av de...

2009-07-03 @ 12:56:19
URL: http://supermumbloggen.blogg.se/
Postat av: Malin

Häftigt att du hittar massa spännande djur! =) Snart ses vi! Kram kram

2009-07-04 @ 01:38:53
Postat av: Cornelia

Hur gamla tror du vi är? :)

Kolla på vårat senaste videoinlägg och gissa!

Förresten vi är jämngamla!

2009-07-04 @ 02:07:53
URL: http://extreme.blogg.se/
Postat av: Frida & the 5

Både Poppy och jag tackar för grattiset! =)

Med halvbror Victor går det väldigt långsamt frammåt med, känner inte att jag har någon bråtska med denna kille. Han får ta den tiden han vill, även om han lär sig vissa saker väääldigt snabbt. Verkar som att din söta Isa är lättare hos fåren, måste kännas super!! Grattis förresten till era får och ett toppen jobb!

Kram Frida & andra galna hundar

2009-07-04 @ 21:23:32
URL: http://www.freestylehund.se
Postat av: Hanna & kakan

Vilka härliga bilder =)...



Fina ni är!



Hoppas vi ses på söndag på valltävlingen..



Kram

2009-07-06 @ 21:15:02
URL: http://kakan.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0