Vallning x 2

Helgen har gått i vallningens tecken, till Isas stora glädje =)

I går var vi på HU tillsammans med Anna-Karin och Hedvig och vallade ankor. Första passad med Isa blev en ganska ordentlig genomkörare där jag fick tala om att jaga ankor, det gör vi INTE! Hon har svårt när hon kommer nära men det gick åt rätt håll. Andra passet gick hon ngt lugnare och sen testade vi även att flankera lite. Hon är väldigt tydlig och visar verkligen åt vilket håll hon vill gå. Nu ska bara jag hinna med att läsa både hund och ankor, men vi lär oss så sakterliga. Andra passet kändes bättre och det kändes som hon börjar så smått förstå att hon inte får jaga.

Sen på kvällen åkte jag och Anna-Karin till Hedvig och vi hade en mycket trevlig kväll. Eftersom jag skulle upp tidigt på morgonen idag så följde jag inte med ut men det var roligt att göra ngt utan hundar för en gång skull. Tack tjejer för en trevlig kväll =)

Idag gick vi alltså upp ganska tidigt för att åka med Helené på vallhurs hos Jörgen Ohlsson i Kisa. Jag var ganska nervös men Isa skötte sig jätte bra =) Så otroligt nöjd med henne idag.
Första passat så ville han bara se lite på henne så vi fick driva fåren framför oss över ett fält och sen tillbaka igen. Isa var i lina och jag lade henne så fort hon började gå för fort och dra i linan. Hon lade sig riktigt bra och på vägen tillbaka tyckte hon att de var lite jobbigt och stannade för att ta ett snabbt smakprv på lite fårskit. Överslagshandling men sen var hon på igen.

Andra passat så stod fåren uppställda mot ett staket och vi fick träna på att gå lugnt mot djuren och sen lägga henne innan hon lade tryck på fåren och sen börja om igen. Första gången drog hon och ville fram och jag fick lägga henne många gånger på vägen fram. Men efter ett fåtal gånger så gick hon lugnt och fint och nästan frågade om lov att få fortsätta fram !!!!! Helt underbart =) Min otroligt intensiva lilla bc som aldrig har sett att jag finns i fårhagen frågade om lov!!!!! När hon lagt sig och jag kallade på henne för att starta övn på nytt som kom hon utan att jag behövde använda linan =) Jätte nöjd med dagens vallning, känns som jag kom åt henne idag, utan att bli arg, bara genom att vara lite envis och tålmodig.

 Vallning är verkligen roligt! Jörgen var en bra instruktör och vi ska tillbaka om 2 veckor igen. Längtar redan!

Jag och Isa har varit ute och sprungit en sväng ikväll också så nu känner vi oss välförtjänta av att slappa lite i soffan framför en film.

Ha dé bäst alla!

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Verkligen kul att det gått så bra i helgen!



Jag vet om en träningsgrupp som kanske kan va aktuellt om du vill? Det är (förmodligen) ett gäng människor som isf skulle träna vallning ihop. Det är en bekant till mig sommordnat och jag har anmält intresse för mig o ev två kompisar ;)

2009-02-01 @ 22:52:54
URL: http://trolleboll.wordpress.com
Postat av: Hedvig

Njae, det finns inte så många här i stan med får.. Det är en tjej från Ödeshög så man får nog åka söderut eller västerut. Vet iite riktigt ännu, men det kommer nog främst vara inom Östergötland iaf..

2009-02-02 @ 08:45:11
URL: http://trolleboll.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0