Vallning hos Karin Söderberg

WHHHIIIIII!!!!
Nu har jag och Isa vallat på riktigt för första gången!

Jag och Hedvig åkte ner till Karin Söderberg idag dels för att Hedvig skulle
titta på en tik till ev valp och för att träna lite vallning.

Isa fick vara i en fålla på ca 25x25 meter och för att få henne att inte springa in på fåren som hon gjort tidigare så skrämde vi henne lite innan vi gick in i hagen med en PETflaska innehållandes några små stenar. Hon fick snabbt respekt för flaskan vilket jag tror kan ha att göra med BRYT-träningen vi börjat med tidigare i veckan.

Men sen gick hon som ett ljus hos fåren =) Första passat var Karin med inne i fållan och så fort hon började busa och ville gå in på fåren så skramlade hon lite lite med flaskan och direkt höll Isa ut fint. Tror hon behövde anv flaskan max 2 ggr och då alltså bara skrammla lite. Isa har ett jätte fint naturligt avstånd till djuren som hon verkligen visade idag =) Har ju varit svårt att se hennes talanger när hon bara varit ute efter att skrämma och busa med djuren. Men idag kom hon till sin rätt, min duktiga Isa!

Andra passet fick jag testa själv och det gick jättebra. Hon balanserade fint och höll bra avstånd. Idag har min lilla Isa alltså varit lös ensam med mig i en fålla med får, och vi har nu vallat på riktigt!!! Jag går som på moln, kunde inte tro detta i min vildaste fantasi i morse när vi var på väg dit!

Här kommer filmbevis =) =) =)  Isa 10 mån vallar får

och lite foton....
(film och foton tagna av Hedvig)








Karin var en instruktör i min smak och vi kommer garanterat återvända för mer träning framöver! Tack Karin, Lena och Hedvig för en mycket trevlig och givande dag =)




Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken rolig uppdatering =)...



Många Kramar Hanna

2009-02-12 @ 22:06:34
Postat av: Sara

Åh, det är så himla skoj att det går bra för er.. hon är så duktig lilla isa =)

Stort grattis!!!

kram sara

2009-02-13 @ 12:54:37
URL: http://sarasvovvar.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Va härligt att se! Så snyggt hon går också! Fick ju rapport från Hedvig redan igår att det hade gått strålande ;) Du förtjänar verkligen det här!!!!

2009-02-13 @ 13:42:34
Postat av: A-C

Vallning kl 11 på söndag, passar det? Tyvärr upptagen imorgon, suck...

2009-02-13 @ 14:38:25
Postat av: Tina med Aiko o Mick

Hej!

Kul att se vallfilmen, det ser ju jättefint ut!

Härligt att ni hittat en träning som fungerar, det är guld värt när man hittar människor som kan hjälpa en..

Lycka till i fortsättningen med din söta Isa!

Mvh Tina

2009-02-18 @ 19:56:30
URL: http://hem.passagen.se/jimmi.tina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0